neděle 20. ledna 2013

Zimní přejezd hřebene Brd na horském kole

Každoročně se snažím vyrazit na kole s kolegy z práce na zimní přejezd Brd. Z Prahy se dovezeme do Dobříše vláčkem. Z Dobříše už po svých do Všenor nebo Černolic, podle toho kudy se chceme vracet do Prahy. Pokud se nedohodneme v práci na termínu, vyrazím většinou sám nebo někdy ukecám i kámoše. Samotný přejezd hřebene Brd od vlakového nádraží v Dobříši přes myslivnu Obora a Lipížské údolí
na rozcestí Stožec na hřebenu Brd až po sjezd na silnici Černolice - Všenory má pouhých 27 km, ale na sněhu se toho našlape víc než ukáže tachometr snímající otáčky předního kola. Občerstvovací bod byla ze začátku hospoda v Kytíně, poté co má hospoda U Dernerů otevřeno i přes zimu už nesjíždíme do Kytína ale zastavujeme se Na rovinkách. Jediná pakárna je, že půlku hospody okupují "hospodští trempíci", takže většinou jsme obědvali na nevytápěné verandě. Na co nesmím zapomenout, jsou domácí koláčky, který jsou fakt bombový!
Tak po dnešním přejezdu Brd (4.2.2012) je veranda už součástí vytápěného vnitřku hospody! A koláčky jsou stále bombový!
Dnes (20.1.2013) jsme se zastavili jen na stojáka na koláčky. Tentokrát v hospodě nebyli trempíci ale mraky běžkařů! Poprvé jsme si mohli ověřit, kolik je stupňů přímo na hřebeni Brd. Okolo poledne bylo na Stožci -6,7°C. Správná teplota pro zimní přejezd Brd! :-)

Podle uježděného sněhu jedeme buď po hlavní hřebenovce (většinou), nebo odbočíme k poutnímu místu Skalka, které má naštěstí své turistické razítko.
První zimní přejezd Brd jsem absolvoval sám ještě na starém kole bez odpružky Diamond Back, další už byly s odpružkou a KHS, ten letošní už se SUPíkem.
Když jsem jel poprvé přes zasněžené Brdy a sjížděl ze Stožce po zasněžené silnici směrem na vrch Brdo, kolo se mi z kopce pěkně rozjelo. Když jsem si chtěl přibrzdit, ke své hrůze jsem zjistil, že namrzlé ráfky nereagují na tlak brzdových špalíků a já nabírám stále větší rychlost! Protože jsem netušil, co mě dole bude čekat, rozhodl jsem se kolo poslat do sněhového valu podél cesty. Jen jsem doufal, že to je samý sníh a ne i zasněžené kameny. Kolo se krásně do valu zapíchlo, já krásně přeletěl val do sněhu do lesa. Oba jsme to přestáli v pohodě, modřiny byly pro mě dostatečné poučení pro příště si odzkoušet brzdy, že brzdí, když se blíží sjezd! :-)
Když jsem poprvé vyrazil s kolegy z práce, při sjezdu na Kytínskou louku jsem to docela valil asi 10 metrů za Láďou po zmrzlém sněhu a sledoval jeho stopu, když najednou vidím, jak se nadzvedává a v nesnížené rychlosti najíždí na ledové plato které vytvořil potok tekoucí přes cestu. Problém byl ještě navíc v tom, že led byl našikmo napříc cesty! Zastavit nešlo, tak jsem taky vysedl ze sedla a snažil se osu kola vybočit doprava  tak, aby  pláště najely na led pokud možno v kolmén úhlu. A zbývalo se jen modlit, že to ustojíme! Myslím si, že nás zachránila naše rychlost, led jsme přeletěli tak rychle, že si kola ani neuvědomila, že by mohla uklouznout! :-)
Asi nejhůř jsem dopadl v roce 2006, kdy jsem hned na začátku přejezdu Brd, při mírném sjezdu k myslivně Obora, jel uprostřed lesní cesty ve zmrzlém sněhu lemovaném po stranách zmrzlými vyjetými kolejemi. Klasicky v zatáčce jsem se dostal do zmrzlé koleje a šel k zemi. Smůla byla, že setrvačností jsem vylétl z cesty do lesa a vzal helmou (naštěstí) o hliněný val okraje cesty a trochu si pochroumal krk. Naražený palec a koleno k tomu už nebylo nic. Krkem jsem mohl hýbal, takže pohoda a tradá na Stožec.
Jezdím podle mapy Klubu českých turistů č. 38 - Hřebeny a Slapská přehrada.
Červeně je nejčastěji použitá trasa, modře a tmavěžlutě varianty okolo bývalé vojenské základny Klondajk.

30.1.1999 - 91 km - zmrzlý sníh (-5°C)
13.1.2001 - 66 km - zmrzlý sníh (-3°C)

12.1.2002 - 79 km - zmzlý sníh (-1°C)
9.11.2003 - 69 km - bez sněhu (+7°C)
11.12.2004 - 69 km - sněhový poprašek (-2°C)
16.1.2005 - 68 km - měkký sníh (-2°C)
5.2.2005 - 68 km - zmrzlý sníh (-3°C)
19.2.2005 - 70 km - zmrzlý sníh (-2°C)
26.2.2005 - 77 km - zmrzlý sníh (+1°C)
28.1.2006 - 64 km - zmrzlý sníh (-14°C)
24.2.2007 - 69 km - bez sněhu (+9°C)
30.12.2007 - 62 km - sněhový poprašek (0°C)
7.2.2009 - 70 km - zmrzlý sníh (+4°C)
23.1.2010 - 63 km - zmrzlý sníh (-7°C)

4.2.2012 - 65 km - místy zmrzlý sníh (-8°C)
20.1.2013 - 64 km - měkký zmrzlý sníh (-7°C)
26.1.2013 - 69 km - měkký zmrzlý sníh (-11°C) 

Fotogalerie

Žádné komentáře:

Okomentovat