neděle 9. července 2017

Český les - opuštěná krása

V roce 2001 jsem vyrazil s kamarády na kole na těžko z Domažlic přes celý Český les do Mariánských Lázní a nyní (r. 2011), jsem měl možnost strávit 3 dny v penzionu Rybník, okolo něhož jsme tenkrát projížděli. Už jsem zde v Rybníku byl před rokem, ale jen pěšmo, letos konečně se Supíkem. V pátek jsem si udělal samostatný výlet přes bývalý Bernštejn, bývalý Lískovec, Nemanice, Lísková směr Čerchov, na který jsem "vybušil" po modré od Černé Řeky. Asfaltka na rozcestí Pod Čerchovem ještě šla, ale následná panelovka na vrchol byla trochu "pakárna"! Kdyby Čerchov nebyl nejvyšší bod Českého lesa, tak jsem z kola slezl a šel po svých. Ale Čerchov je Čerchov, takže "na morál" jsem vyjel až k uzavřené bráně oploceného vrcholu. No jo, sezona ještě nezačala - dnes bylo teprve 29.4! Nechtěl jsem se ale vracet bez fotky vojenské věže, tak jsem začal obcházet plot na jižní stranu a ejhle, ve dvojitém plotě díra jak vrata, takže postup byl jasný. Rozhledna Kurzova věž se teprve chystala na turistickou sezónu. Nikde nikdo, kromě dvou dělníků, kterým jsem byl šuma-fuk. Po načerpání nových sil, pokochání se rozhledem po okolním Českém lese jsem "skodrcal" po panelovce na rozcestí Pod Čerchovem a pak už to mohl konečně pustit po červené dolů do Capartic. Odtud jsem po červené Baarově cestě vyjel na Haltravu, Škarmanku a Velkou Skáku k Vranovskému sedlu. Vůbec jsem nechápal, jak jsme tuhle cestu mohli před deseti lety ujet na kole s bagáží! Místy jsem kolo přenášel přes šutry! Jakmile červená dorazila k silnici, sjel jsem po ní do bývalé Mýtnice a poté vyjel po bývalých vesnicích a osadách Pila, Úpor, Dolní Huť, Diana, Švarcava, Bernštejn. V místech některých bývalých vesnic jsou poučné infotabule. Dnes jsem ujel 58 km průměrnou rychlostí 11,86 km / hod.
V sobotu jsem vyrazil s kamarádkou Sísou na opačnou stranu, přes Mostek do krpálu Nad Hutí do sedla mezi Malým a Velkým Zvonem. Dál jsme pokračovali k bývalýmé osadám a vesnicím Václav, Rabov, Pleš, a spustili se z kopce na Frančinu Huť a přes Železnou Huť do Železné.  Shodli jsme se se Sísou že zpět jedeme jinudy. V Železné jsme se na radu kamarádů zastavili na oběd, akorát v jiné hospodě, než oni včera. Naštěstí v té naší čepovali Chodovar! :-) Po jídle a odpočinku jsme jeli k bobřímu potoku a dál přes Rybničnou na Smrčinu. Párkrát jsme se museli ukrýt pod stromy před májovým deštíkem. Chtěli jsme se vrátit k zámečku Diana dle Radkovi rady, ale má 15 let stará mapa neodpovídala přesně tomu, co jsme viděli okolo sebe a tak jsme po troše experimentování vyrazili víceméně správně přes Kolowratovy lesy okolo Jeleního vrchu k zámečku Diana. Překvapil mě lehce zubožený stav loveckého zámečku. Přes zámeckou oboru jsme vyjeli na Karlovu Huť a odtud po zelené si užili krásný lesní 2,5 km sjezdík k silnici, která nás dovedla do Rybníka. Dnes jsme ujeli 56 km průměrnou rychlostí 12,53 km / hod.
V neděli jsem vyrazil se Sísou a s Honzovou "family" už jen na malý okruh přes bývalý Bernštejn ke státní hranici Švarcava, kde si Honza odlovil "kešku". Dál jsme pokračovali přes bývalou Dianu se zastávkou na další "odlov". Krpál, který jsem horko-těžko v pátek vyšlapal nahoru, jsem si dnes náležitě užil pohodovým sjezdíkem. :-) U bývalé Dolní Hutě jsme za pomocí Honzovi navigace našli historický hraniční kámen z roku 1765 a další ukrytou "kešku". Dál jsme pohodově pokračovali přes Hraničnou, bývalý Úpor se zajížďkou k polorozpadlému hřbitovu u bývalé Lučiny, bývalou Pilu, bývalý Lískovec, bývalou Františčinu Huť a bývalý Bernštejn do Rybníka. Honza si při tom ulovil pár "kešek". Docela zajímavá činnost. :-) Dnes jsme ujeli 25 km průměrnou rychlostí 12,12 km / hod.

PS: Zatracenej Honza! Ani ne do měsíce jsem si našel svou první kešku! :-) Ach jo, to mi  klesne už tak nízký průměr vyjížděk! :-))

Dva roky mě "trápil" Český les, věděl jsem o pár keškách, kde jsou, ale neměl je odlovené! Když jsem tu byl naposledy, jen jsem pomáhal kamarádovi kešky odlovit coby "mudla". Letos (r. 2013) se mi podařilo nalákat kolegy na "firemní zájezd" sem do Českého lesa, opět do penziónu Rybník. Během tří dnů (vzal jsem si na pátek dovču), jsem projel stejné trasy jako před dvěma lety a "objevil" novou cestu na Čerchov, kde je udělaná nová cyklostezka.
Tím, že jsem si odlovil "známé" i nové kešky, (hlavně ta na Čerchově byla důležitá! :-)), myslel jsem si, že mám od Českého lesa pokoj. Ale chyba lávky! V roce 2001 jsme projížděli Český les podél hranice natěžko po bývalé vojenské signálce a na ní je teď série kešek! Tak se budu muset do Lesa ještě někdy vrátit.

Hraniční přechod u bývalé Švarcavy, kde jsem se poprvé seznámil s GC.
Na pět dní (5. - 9.7.2017) jsem vyrazil s kamarády opět na Rybník si připomenout "Opuštěnou krásu" Českého lesa. I když čas prázdnin, krajinou jsme projížděli na kolech osamoceni, vyjma povinného výjezdu (výlezu) na Čerchov, kde byl zrovna sraz veteránů. Klasická cesta okolo Zvonu                        (Billův Západ+Zvon)

přes Pleš a nově výjezd na německou rozhlednu Böhmerwaldturm i výjezd poslední den na rozhlednu Havran už byl zase v opuštěné krajině.


K čemu sloužil Čerchov, Zvon i Havran

Fotogalerie 2011+2013

Fotogalerie 2017

2 komentáře:

  1. These movies aren't just created for you, though.

    OdpovědětVymazat
  2. Thanks for the good writeup. It actually used to be a entertainment
    account it. Glance complex to more delivered agreeable from you!
    By the way, how could we communicate?

    OdpovědětVymazat