sobota 13. září 2008

Milovice na kole

Jedno z mých oblíbených míst na celodenní kolistický výlet je bývalý vojenský prostor Milovice - Mladá. Z Malešic přes Vídrholec na Lázně Toušeň a přes Labe po červené na Lysou a po silnici na Mladou a zpět. Dá to krásnou stovečku natočených kilometrů. Při první návštěvě Milovic jsem projíděl okolo letiště Boží Dar a prolezl betonový zásobník paliva, ale uvnitř jsem nic neviděl, neboť jsem neměl baterku ani blikačku na kolo. To bylo naposledy, co jsem vyrazil směr Milovice bez světla. Tak jsem se aspoň seznamoval s okolím Božího Daru a zarůstajícími pozůstatky objektů po Sovětské armádě. První kryt, co jsem si nafotil, byl úkryt po SA (Sovětské Armádě) i Wehrmachtu, pozorovatelna U lípy. Pokaždé, když tuto oblast projíždím na kole, musím vlézt do nějakého krytu, neboť uvnitř je vždycky krásný chládek a člověka to osvěží. Ze začátku jsem si ve tmě krytů svítil blikačkou, což bylo tak dobré akorát na to, abych si svítil na cestu a někam nezapadl. Později jsem se vybavil baterkou. Při jedné návštěvě krytu bývalého podzemního mikrovlnného vysílacího střediska Sovětské armády U Maxlova mi akumulační baterka "rychle odešla" a já se ocitl v naprosté tmě v hlavním sále krytu. Věděl jsem, že někde je otvor pro schodiště do spodního patra a ze stropu občas visí cáry zbytků vybavení sálu a tak jsem se rozhodl, že chvíli počkám, jestli se nerozkoukám. Tma byla stále "jako v pytli" a já nic neviděl. Šestým smyslem jsem zkusil baterku a ona se rozsvítila, bohužel asi jen na pět vteřin a pak zase zhasla. Stačil jsem se jen zorientovat, kde je východ. Po další čekačce se baterka na okamžik zase rozsvítila, což mi umožnilo udělat pár kroků k východu, než jsem se zase ponořil do tmy. Intervaly svícení se zmenšovaly, intervaly čekání, než se baterka "trochu nabije", se zvětšovaly. No asi na popáté jsem se dostal na denní světlo, což se mi ulevilo. Pro příště jsem se už vybavil dvěma baterkami. :-) Kryt Velitelství protivzdušné obrany Střední skupiny sovětských vojsk v lokalitě Mordové rokle jsem "objevil" s pomocí místního trempíka, který mě navedl na "správnou cestu". Během hledání krytu v Mordové rokli jsem našel muniční sklady v lokalitě Kozí hřbety Kryt Velitelství pozemních sil Střední skupiny sovětských vojsk jižně od Benátského vrchu v prostoru bývalé vesnice Mladá, který sloužil jako komunikační centrum štábu pozemních vojsk Střední skupiny sovětských vojsk, jsem našel až po delším hledání projížděním zarůstajícících asfaltových cest v borovicovém háji. K nálezu bývalého krytu záložního podzemního vysílacího střediska blízko Jiřic mě navedl článek na netu (viz odkaz dole "Podzemní kryty v prostoru Milovice - Mladá", kde jsou též fotografie, jak kryty vypadaly, než je "sběratelé kovů" zdevastovali). Když jsem přijel k zavřené bráně objektu s cedulkou v azbuce "Vstup zakázán", věděl jsem, že jsem na správném místě, ale štěkot psa za plotem mě odradil od  "propátrání" objektu. Poté jsem se po panelovce JZ směrem od Jiřic několikráte zastavil u vjezdu do objektu, ale pokaždé bylo zavřeno. Až jednou jsem přijel v pravou chvíli, kdy přede mnou dovnitř objektu vjelo auto a nechalo za sebou otevřená vrata. To nešlo nevyužít! Bohužel naposledy, co jsem zde byl. V objektu se provozuje paintball a volný pohyb po objektu mi byl znemožněn. No dostat dávku barevných kuliček do hrbu jsem teda nechtěl... :-)

Úkryt USB

Podzemní kryty v prostoru Milovice - Mladá

Žádné komentáře:

Okomentovat