neděle 5. srpna 2012

Tatry I.

Po třech letech jsem vyrazil opět na pořádnou dovolenou s kámošem a jeho rodinkou k jeho příbuzným na bývalou půlku mého už neexistujícího rodného státu. Ano, na Slovensko. U Billových příbuzných jsem byl už hodně dávno, ale zato mi z paměti nevymizí kouzelný večer, kdy jsme se s pánem domu „kousli“ a do ranních hodin za doprovodu kytary „procítěně“ prozpěvovali vojenské odrhovačky typu „Na starý mohelně...“ či „Partyzána“. :-)
Základnou se nám stala okrajová část Liptovského Mikuláše – Bodice.

Pondělí 23.7.2012
8,5 km
převýšení + 759 m
snížení - 1013 m
Opalisko - Poludnica (1549 m n/m) - Iľanovo
První den na rozhýbání těl Bill určil „údajně“ nenáročnou Poludnicu. Autem jsme dojeli na Opalisko a odtud se vydali už po svých po žluté turistické cestě k sedlu Rakytovica a dál na Poludnicu. Cestou jsme minuli skalní jeskyni kterou mužská část výpravy musela prozkoumat! Relativně brzo jsme vystoupali na liduprázdný vrchol Poludnice (1549 m n/m), který nabízel krásný výhled na Roháče, vypínající se přes údolí na severu. Po krátkém odpočinku jsme se vydali tentokrát po modré přes Končitý vrch do Iľanova. V jednom místě nás trochu překvapil na cestě žebřík. Sešli jsme k chatě Nezábudka, kde jsem zanechal ženskou část výpravy starající se o „pochroumanou“ hlavu rodiny a s Tomem jsme vyrazili pro auto na Opalisko. Díky Tomově navigaci a znalosti terénu jsme se vyloupli přímo nad naším zaparkovaným autem! Naštěstí jsme cestou zpět ke zbytku výpravy natrefili na „nábližku“ mezi poli a nemuseli to objíždět až do Liptovského Mikuláše. Celkově by se dnes dalo říct, že Bill „nekecal“ a Poludnice jako na rozhýbání byla dobrá volba. Pro jistotu jsme si ale ještě navečer zakoupili ve městě trekové hůlky na další výlety. :-)

Úterý 24.7.2012
17,5 km (25 km)
převýšení + 1570 m (+ 2329 m)
snížení - 1570 m (- 2583 m)
Žiarská dolina - Žiarská chata – Žiarské sedlo – Baranec (2184 m n/m) – Holý vrch - Žiarská dolina
Původní návrh zněl na procházku Žiarskou dolinou k sedlu a zpátky k chatě a dolů možná i sjezd na koloběžkách. To by šlo. Autem jsme dojeli k parkovisku na začátek Žiarské doliny, sbalili torničky a po modré značce vyrazili dolinou vzhůru. U Žiarské chaty jsme si dali gábl a po načerpání sil pokračovali po modré k rozcestí Pod Homolkou a dál po zelené k sedlu. Pohled na Baranec z údolí Billa neustále sváděl k řečem, že by nebylo špatné se vracet zpět jinou cestou, třeba tou přes Baranec! Až do Žiarského sedla jsem si myslel (jak naivně!) že jsou to jen jeho plané řečičky, ale když v sedle ostatní Billovci jeho návrh podpořili, nezbylo mi nic než zapomenout na koloběžku a vyrazit s nimi. Je fakt, že zde na hřebenovce byly nádherné rozhledy na okolní vrcholy Roháčů (které jsem si prošel v minulosti) i Vysokých Tater, což bychom si z údolí neužili. Trochu mě rozhodilo, když před závěrečným výstupem na Baranec mě předešla i Bětka! Musel jsem šáhnout po své tajné zbrani a natlačit CARBOsnack! Ten mě vytáhl na vrchol Barance (2184 m n/m). Travnatá cesta i cesta skrz kleč z Barance dolů po žluté na Holý vrch už byla paráda. Jen jsem neodhadl délku „nudné“ cesty příkrými serpentinami v lese do Žiarské doliny a předčasně si „vyžahnul“ zásoby vody. Na parkovisko jsme už dorazili v pohodě vyjma jedné scénky, kdy mě Bill na jednom rozcestí tvrdil, že k autu to máme ještě přes půl hodiny, když skutečnost byla 10 minut. Naštěstí jsem jeho lest prokoukl! :-)

Středa 25.7.2012
Po včerejší neplánované obrtůře jsme si „odhlasovali“ volný odpočinkový den. Sláva!
Jako pozitivum hodnotím, že jsem Billa zlákal na kešky! :-)

Čtvrtek 26.7.2012
15 km (40 km)
převýšení + 477 m (+ 2806 m)
snížení - 940 m (- 3523 m)
Demänovská dolina – Vrbické pleso – Ostredok (1167 m n/m) - Demänovská dolina – Pavčina Lehota - Bodice
Předpověď počasí slibovala déšť, tak jsme se vydali jen na krátkou tůru na Ostredok. Autobusem jsme dojeli do Jasnej, obešli si Vrbické pleso s nálezem kešky a po žluté vyrazili přes rozhlednu, památník J. Švermy na Ostredok (1167 m n/m) a symbolický cintorín. Tentokrát jsme měli výhledy na Nízké Tatry a Chopok. Po žluté jsme sešli do Demänovské doliny a dolinou došli k další rozhledně (záminka pro odlovení další keše :-)) do Pavčiny Lehoty. Zde už nás zastihl slejvák. Po dešti jsme to vzali přes humna do Bodic.

Pátek 27.7.2012
12 km (52 km)
převýšení + 575 m (+ 3381 m)
snížení - 585 m (- 4108 m)
Prosiecka dolina – Veľké Borové – Kvačianska dolina
Na dnešní den jsme naplánovali klasiku, kterou jsem už kdysi absolvoval s Billovou sestrou Rendou. Strategicky jsme rozmístili auta v Kvačanech a Prosieku a vyrazili „pešo“ prosluněnou Prosieckou dolinou. Cestou soutěskou jsme překonávali kamenné stupně po svých či žebřících s odbočkou k vodopádu. Díky suchu ze skalní hrany padal jen čůrek vody nepřipomínající vodopád. V horní části doliny jsem ani nestačil zapnout GPSku a Tom s Billem už stáli nad keší. :-) Vystoupali jsme Prosieckou dolinou na Svorad a po modré spojovací turistické cestě k druhé dolině se zastavili na gáblik ve Veľké Borové. Z kraje Kvačianské doliny jsme si prolezli a prohlédli vodní mlýny v Oblazech a prošli Kvačianskou dolinou do Kvačan. Pohodová procházka.

Sobota 28.7.2012
12 km (64 km)
převýšení + 953 m (+ 4334 m)
snížení - 1278 m (- 5386 m)
Demänovská dolina - Chopok (2024 m n/m) – Ďumbier (2043 m n/m) – Široká dolina - Demänovská dolina
Autobusem jsme vyjeli Demänovskou dolinou na Zahrádky a odtud se vyvezli lanovkou pod vrchol Chopku. Přidali jsme se k početnému davu a stoupali podél rozestavěné nové lanovky ke Kamenné chatě (2000 m n/m) a na vrchol Chopku (2024 m n/m). Z Chopku jsme šli po červené hřebenovce Nízkých Tater na Demänovské sedlo, Krupovou hoľu a Ďumbier (2043 m n/m), kde jsem si s Billem odlovili zatím nejvyšše položenou keš. Po gáblu jsme se vydali zpátky na Krupovou hoľu a po zelené sestoupili do Široké doliny. Na rozcestí v horní části Široké doliny jsme odbočili po červené ke stanici lanovky Rovná hoľa a svezli se nazpět na Zahrádky. Autobus nás dovezl do Demänové. Navečer se k nám přidala Sísa.

Neděle 29.7.2012
Nedělní volno domácích hostitelů jsme využili k výletu k přečerpávací nádrži Čierny Váh s nádherným výhledem na Vysoké Tatry a Roháče.

Pondělí 30.7.2012
20 km (64 km)
převýšení + 1096 m (+ 5430 m)
snížení - 1096 m (- 6482 m)
Jánska dolina – Svidovské sedlo – Ohnište - Slemä (1514 m n/m) – Jánska dolina
Původně to měla být dle předpovědi počasí (deštivo) jen procházka Jánskou dolinou, ale když jsme došli až na rozcestí Horáreň před Bystrou a počasí vypadalo v pohodě, iniciativně Bill (kdo jiný, že :-)) navrhl návrat jinou cestou – přes vrchol Slemä. Vyrazili jsme stoupáním po žluté do Svidovského sedla okolo mohutného stromu rozčíslého bleskem. V sedle jsme se napojili na modrou turistickou trasu a okolo Ohniště jsme vylezli na Slemu (1514 m n/m). Na vrcholu jsou roztroušeny trosky vraku letadla z II.světové války a Bill si pamatoval, že by tam někde měla být keš. Tak trochu BFkem ji našel Tom. Z ničehož nic se na vrcholu Slemy, z druhé strany než jsme přišli my, objevil chlapík v plavkách s hůlkami a ptal se po žluté značce. Asi blázen! :-) Sešli jsme do Stanišovského sedla a Stanišovskou dolinou došli k Stanišovské jeskyni (jak jinak) v Jánské dolině. Tady mužskou část výpravy trochu zdrželo hledání zamaskované keše, což dámskou část výpravy vůbec nezajímalo! :-) Došli jsme k autům a vyjeli do Bodic.

Úterý 31.7.2012
20 km (84 km)
převýšení + 1415 m (+ 6845 m)
snížení - 1415 m (- 7897 m)
Hrebienok – Zamkovského chata – Téryho chata (2015 m n/m) – Zamkovského chata - Hrebienok
Budíček už v 6:00, odjezd auty krátce po sedmé směr Starý Smokovec. Parkovisko ve Starém Smokovci ještě skoro prázdné, hned vyrážíme pěšinou podél zubačky na Hrebienok. Zde se moc nezdržujeme a pokračujeme po červené trase na Rainerovu chatu (1300 m n/m). Cestou se Bill snaží lobovat za Zbojnickou chatu, ale dnes má smůlu, můj i Sísy cíl je Téryho chata, jeden ze symbolů Vysokých Tater. Na Zamkovského chatě (1475 m n/m) si dáváme pivko na posilněnou a po zelené trase pokračujeme Malou Studenou dolinou nejdřív lesem, poté kosodřevinou a nakonec skalnatým údolím k Téryho chatě, kterou vidíme neustále před sebou. V závěrečných serpentinách pod chatou se předháníme navzájem s nosičem potravin na chatu (mají můj obdiv) a konečně jsme na druhé nejvýše položené chatě ve Vysokých Tatrách – Téryho chatě (2015 m n/m). Uvnitř chaty zakupuji povinný pohled s razítkem a „oslavné“ pivo. Gáblik rozbalíme před chatou u jednoho z Päťi Špišských ples s výhledem na stádo kamzíků. Okolní vrcholy se zahalují do oblačnosti, začíná lehce poprchávat, takže balíme a vracíme se opět Malou Studenou dolinou na Rainerovu chatu. Zde odbočujeme k Vodopádům Studeného potoka a okolo Bilíkovy chaty se vracíme na Hrebienok. Opět okolo zubačky scházíme do Smokovce k autům. Prvořadý cíl je teď dojet k benzínové pumpě, trochu trnu, aby neměli jen do 17. hodiny, poněvadž jinak jsem ztracen! Naštěstí má pumpa otevřeno. Cesta po dálnici do Liptovského Mikuláše už probíhá v pohodě.

Středa 1.8.2012
22 km (106 km)
převýšení + 1671 m (+ 8516 m)
snížení - 1671 m (- 9568 m)
Štrbské pleso – Popradské pleso – Chata pod Rysmi – Sedlo Váha (2337 m n/m) – Chata pod Rysmi - Popradské pleso - Štrbské pleso
Budíček opět už v 6:00, odjezd auty krátce po sedmé směr Štrbské Pleso. Z podzemního parkoviště vycházíme krátce po osmé po červené turistické značce k Popradskému plesu a odtud Mengusovskou dolinou po modré trase k rozcestí Nad žabím potokom. Doteď to byla pohodová procházka po lesní pěšině, nyní nastává „pakárna“ - výstup po kamenité cestě na Žabie plesa po červené značce. Billovce jsme se Sísou vyslali napřed, aby nemuseli na nás furt čekat. Od Žabích ples se cesta přimkla k velkému skalnímu schodu, který jsme překonali pomocí zabudovaných řetězů. Provoz na cestě podél řetězů trochu zhoustl. Po překonání skalního schodu jsme se konečně dostali do závěrečné kotliny, kde mezi skaliskami byla umístěna nejvýše položená útulna ve Vysokých Tatrách – Chata pod Rysmi (2250 m n/m). V chatě jsme dali pivko a já pohled s razítkem. Po lehkém oddechu jsme se vydali se Sísou do sedla Váha (2337 m n/m), kde jsme potkali Billovce vracející se z vrcholů Rysů. Po zhodnocení sil, času a situace na vrcholu (davy turistů) jsme se obrátili a vrátili se s Billovcema k Popradskému plesu. Nebyli jsme jediní kteří se vraceli dolů, takže na řetězech vznikla sestupující fronta, kdy se mezi nás ještě míchali turisté kteří stoupali vzhůru. U Popradského plesa jsme zanechali ženy, ať si odfrknou a vyrazili k symbolickému cintorínu pro keš. Po odlovu keše jsme se vydali nejdřív po modré a pak zelené turistické trase k rozcestí Trigan a odtud po červené zpět na Štrbské Pleso k zaparkovaným autům.

Čtvrtek 2.8.2012
Dnešní den jsme zvolili jako odpočinkový (konečně jsme nemuseli brzo vstávat) s dopolední výpomocí domácím se shrabáváním sena z jejich latifundií. No turistika je lehčí činnost! :-)
Odpoledne jsme se vydali k Liptovské Maře (bohužel bez Billa, kterému se udělalo šoufl) s cílem dosáhnout malého ostrůvku, na kterém Bill objevil keš 5/5! Tom a Bětka mě morálně podpořili při brodění bahnem mezi kamennými ostrůvky a následnou přeplavbou na ostrov. Bohužel jsem si musel cestu střihnout dvakrát, poněvadž v keši nebyla tužka! :-) Ještě že voda byla teplá a nefoukal vítr!

Pátek 3.8.2012
8 km (114 km)
převýšení + 808 m (+ 9324 m)
snížení - 808 m (- 10376 m)
Demänovská dolina - Siná (1560 m n/m) - Demänovská dolina
Kdysi dávno jsme se s Billem a hrstkou kamarádů vydali v zimě pěšky na Sinou, ale brodění ve sněhu až po pás nás zastavilo daleko pod vrcholem. Tak dnes dáme letní reprízu. Autobusem jsme dojeli k Demänovské jaskyňi Slobody a odtud po žluté značce údolíčkem podél potoka do sedla Sinej. Cesta vedla stinným lesem, v jednom úseku nám pomáhaly dokonce i řetězy. Z vrcholu je krásný výhled na Maru i Roháče. Na vrcholu Siné (1560 m n/m) se hemžilo množství různé bodající havěti, takže jsme po chvilce slezli z vrcholu na hřbítek pod ním, kde byl už klid. Nazpět vyrazili Billovci dřív, protože Bill měl v plánu se ještě zastavit u Liptovské Mary pro mou včerejší pětkovou keš. :-) Já si mohl se Sísou sestup do Demänovské doliny v poklidu užít.